آشنایی با کشور تایلند و مناطق دیدنی و گردشگری آن

2

آشنایی با کشور تایلند و مناطق دیدنی و گردشگری آن

اگر قصد سفر به کشور تایلند را دارید حتما قبل از سفر این مطلب را به طور کامل بخوانید تا با شهرها و جاذبه های گردشگری آن به طور کامل آشنا شوید

مناطق دیدنی تایلند

پایتخت : بانکوک
وسعت : حدود ۵۱۳ هزار کیلومتر مربع
جمعیت : حدود ۶۷ میلیون نفر
زبان رسمی : تایلندی
پول رایج : بات
کد تلفن : ۰۰۶۶
شهرهای مهم : بانکوک، پاتایا،پوکت،سامویی،چیانگ مای
تایلند در قلب جنوب شرق آسیا، بین کشورهای هند و چین و در شمال خلیج تایلند و شرق دریای آندامان واقع شده است. تایلند با مالزی در جنوب، با میانمار (برمه) در شمال غرب، بالائوس در شمال شرق و با کامبوج در جنوب شرق هم مرز است. شمال این کشور، کوهستانی با بلندترین قله تایلند به نام دوی اینتانون Doi Inthanon است. مرکز آن دره هموار رودخانه چائوپرایا Chao Phraya است که به خلیج تایلند منتهی می شود، جنوب آن نیز منطقه ای کم عرض است که به شبه جزیره مالزی می رسد. مساحت تایلند ۱۱۵/۵۱۳ کیلومتر مربع و طول سواحل آن ۳۲۱۹ کیلومتر است. این کشور ۷۶ ایالت دارد و بانکوک که پایتخت آن است، تقریبا در مرکز آن و در کنار رودخانه چائوپرایا واقع شده است.

تایلند ۶۵٫۰۶۸٫۱۴۹ نفر جمعیت دارد که ملیت و زبان آنها تایلندی و Thai است. از این تعداد، بیش از ۱۰ میلیون نفر در بانکوک زندگی می کنند.

حدود ۷۵ درصد از جمعیت این کشور تایلندی، ۱۴ درصد چینی و ۱۱ درصد از باقی قومیت ها هستند. بزرگترین گروه غیر تایلندی ها را چینی ها تشکیل می دهند که اکثرا در محله چینی های China Town بانکوک زندگی می کنند.

پادشاهی
پادشاهی تایلند که از نیمه های قرن ۱۴ به وجود آمده است، تا سال ۱۹۳۹ با نام سیام Siam در جهان شناخته می شد. حکومت این کشور در سال ۱۹۳۲ با وقوع تحولی انقلابی، به پادشاهی مشروطه تغییر پیدا کرد و پادشاه فعلی تایلند نیز از سال ۱۹۴۶ در راس حکومت این کشور قرار گرفت. ریاست دولت در تایلند به دست نخست وزیر و شهر بانکوک، پایتخت این پادشاهی و مرکز فعالیت های سیاس، تجاری و فرهنگی آن است. بانکوک همچنین محل سکونت خانواده سلطنتی تایلند نیز است. پادشاه عفلی تایلند، رامای نهم یا H.M Bhumibol Adulyadej نام دارد و بیش از نیم قرن است که بر تایلند حکومت می کند. وی که در واقع نهمین پادشاه از سلسله چاکری Chkeri به شمار می رود، تاکنون طولانی ترین دوران سلطنت در میان پادشاهان تایلند و نیز در میان پادشاهان دنیا داشته است.

پرجم این کشور از ۳ رنگ قرمز، سفید، آبی تشکیل شده که به ترتیب نشانگر ملت، مذهب و پادشاهی تایلند هستند. نماد ملی تایلند و خاندان سلطنتی، به شکل پرنده بزرگ افسانه ی در آیین بودایی است که گارودا Garuda خوانده می شود.

فرهنگ
تایلند را اغلب با نام سرزمین لبخند می شناسند زیر مردم آن تقریبا همیشه و در هر موقعیتی لبخند بر لب دارند. در تایلند معمولا با چسباندن دو کف دست به یکدیگر در مقابل سینه، به یکدیگر سلام می کنند این حرکت وای Wai نامیده می شود.

تایلندی ها، انسان هایی صبور و اهل مدارا بوده و از رفتارهای تند و توهین آمیز دوری می کنند. دست زدن به سر افراد یا اشاره با چیزی، در این کشور بسیار بد شمرده می شود. زیرا تایلندی ها، سر را مقدس ترین و پا را پست ترین بخش بدن می دانند.

تابوهای مردم این کشور بیشتر در زمینه مذهب و سلطنت است، بنابراین گردشگران نباید حرکت یا بیان اهانت آمیزی به خاندان سلطنتی یا مذاهب داشته باشند.

هنگام بازدید از معابد یا کاخ پاشاهی باید لباس مناسب و نسبتا پوشیده ای به تن داشته و پیش از ورود، کفش ها را از پا در آورند.
در کشور تایلند، رنگ های مختلف نشانگر روزهای هفته هستند. زرد، رنگ روز دوشنبه است و از جایی که پادشاه کنونی در این روز متولد شده، رنگ زرد رنگ سلنتی نیز است و پرچم هایی به این رنگ در سراسر کشور، نشانگر حمایت گسترده تایلندی ها از پادشاهی است. پس زا سال ۲۰۰۶ که شصتمین سالگرد سلطنت پادشاه تایلند را در این کشور جشن گرفتند، بیشتر مردم در روز دوشنبه لباس زرد بر تن می کنند تا وفاداری و حترام خود را نسبت به پادشاه نشان دهند.

مذهب اصلی تایلند، بودایی Buddhism است و بیشتر مردم این کشور پیرو مکتب تراودا Theravada هستند. پس از بوداییان، مسلمانان دومین گروه مذهبی بزرگ در تایلند هستند که عمدتا در چهار ایالت جنوبی کشور سکونت دارند. در تایلند، نزدیک به ۹۰ درصد مردم بودایی، حدود ۸ درصد مسلمان، حدود یک درصد مسیحیان کاتولیک و کمتر از یک درصد باقی ادیان هستند.

آب و هوا
با وجود اینکه هر زمانی برای سفر به تایلند خوشایند است، اما بهترین فصل از نظر کم بودن گرما و باران، بین ماه های نوامبر تا فوریه و در فصل سرماست. دمای هوا در این فصل کمتر از ۲۰ درجه بوده و هوا کمترین رطوبت را دارد. پس از آن فصل گرما آغاز می شود که آوریل گرمترین ماه آن است و جشن آب نیز به همین دلیل در نیمه این ماه برگزار می شود.

کشور تایلند دارای آب و هوای گرمسیری و سه فصل مشخص است:
گرم، از فوریه تا می، میانگین دمای ۳۴ درجه سانتیگراد
بارانی، از ژوئن تا اکتبر میانگین دمای ۲۹ درجه سانتیگراد
سرد، از نوامبر تا فوریه، میانگین دما زیر ۲۰ درجه سانتیگراد

غذا
غذاهای تایلند به دلیل قرار گرفتن این کشور در میان چین و هند، آمیزه ای از غذاهای این دو کشور است. غذا در تایلند وعده مشخصی ندارد و معمولا بخارپز شده یا تفت داده می شود. برخی از موادی که در آشپزی تایلندی بسیار رایج هستند عبارتند از:سیر، فلفل قرمز، برگ لیمو، شیر نارگیل، تمرهندی، زنجبیل، فلفل سیاه، ریحان، زردچوبه، زیره سبز، آب لیمو و سس ماهی.غذای اصلی تایلند، برنج به ویژه برنج سفید است که تقریبا در همه وعده های غذایی استفاده می شود و سایر غذاها نیز اکثرا با آن صرف می شوند. پس از آن، رشته، کاری، و نیز ماهی و میگو در غذاهای این کشور به وفور یافت می شوند که دلیل آن نیز وجود خلیج تایلند و هم چنین رودخانه های بسیار در این کشور است که وابستگی غذاهای تایلندی را به موجودات و گیاهان دریایی نشان می دهد.در تایلند غذا یکباره و باهم سرو می شود. غذای مناسب تایلندی شامل سوپ، خوارک کاری با ادویه یا سالادی ادویه دار، سس همراه با ماهی و سبزیجات می باشد.اگر سوپ ادویه دار باشد، غذایی بدون ادویه را جایگزین کاری می کنند زیرا باید هارمونی طعم و ترکیب در هر غذا و هم چنین میان تمام غذاها با هم وجود داشته باشد. در کنار این غذاها معمولا سالادی تند و چندین سس مختلف برای انواع این غذاها و نیز دسری شیرین و یا میوه های تازه وجود دارند.

بیشتر مردم تایلند ساندویچ را به عنوان وعده غذایی نمی دانند و آن را میان وعده دانسته و صرف برنج برای غذای آنها بسیار اهمیت دارد. همچنین مردم تایلند زمان خاصی برای اینکه نشسته و غذا بخورند، قرار نمی دهند و هر زمان احساس گرسنگی کنند غذا می خورند. به همین دلیل هم استفاده از این جمله در میان آنها متداول است: چیزی خوردی؟!برای خارجیان وجود چندین کاسه کوچک با سس های مختلف در کنار غذاهای تایلندی کمی گیج کننده است اما در واقع تایلندی ها به طعم های مختلف بسیار اهمیت می دهند و گاهی تعداد سس ها از غذای اصلی بیشتر است !

 

جاذبه های گردشگری تایلند :

جاذبه های گردشگری بانکوک

بانکوک یا بانگکوک پایتخت کشور تایلند و بزرگترین شهر آن است.در مرکز تایلند واقع شده ومساحت آن در حدود ۱۵۰۰کیلومتر مربع است.نام رسمی ومحلی این شهر “کرونگتپ”(Krungthep)به معنای شهر فرشته هاست ولی اکثر خارجی ها از نام بانکوک استفاده می کنند.مردم محل نام بانکوک رابرای یکی از مناطق این شهربکار میبرند.بانکوک دارای ۳ فصل بارانی ( ژوئن تا اکتبر )، گرم ( مارس تا می ) و خنک ( نوامبر تا فوریه ) می باشد. متوسط درجه حرارت سالانه آن ۲۹ درجه سانتیگراد با متوسط درجه حرارت ماهانه از ۳۵ درجه سانتیگراد در آپریل تا ۲۶ درجه سانتیگراد در دسامبر است. زمان آن نیز ۷ ساعت از زمان مبدا گرینویچ جلوتر است.بانکوک به دلیل داشتن معبدها،مجموعه کاخ پادشاهی،مراکز خرید بزرگ ورستوران های فراوان،بین گردشگران شهرت یافته است.در زیربه تعدادی ازجاذبه های گردشگری ومکان های دیدنی بانکوک اشاره میکنیم:

مجموعه کاخ پادشاهی

مجموعه کاخ پادشاهی ( Grand Palace ) یکی از مکان های دیدنی بانکوک است که هر گردشگری باید از آن دیدن کند. این مجموعه از ساختمان های بسیار مجلل که محل سکونت پادشاهان تایلند از اواخر قرن ۱۸ تا اواسط قرن ۲۰ ام بوده است تشکیل شده است.

مناطق دیدنی تایلند

مجسمه بودای زمردین در معبد وات پراکائو

این مجسمه نشسته بودا ( درحال مدیتیشن ) از یشم سبز ساخته شده و با لباسی از طلا تزئین شده است و حدود ۴۵ سانتیمتر بلندی دارد.بودای زمردین مقدس ترین مجسمه بودا در کشور تایلند است و معبد آن در محوطه کاخ پادشاهی در شهر بانکوک واقع شده است.و از تاریخچه ای طولانی برخوردار است:بر اساس افسانه ها، این بودا سال ۴۳ قبل از میلاد در هند ساخته شده و پس از ۳۰۰ سال برای در امان ماندن ازجنگ داخلی به سریلانکا برده شد. پس از آن شاه برمه، فرستاده ای را برای بازگرداندن آن به سیلان فرستاد اما کشتی حامل آن گرفتار طوفان شد و درکامبوج لنگر انداخت. در سال های بعد پس از گذر از لائوس، به ایالت چیانگ رای در شمال تایلند رسید. در آن زمان حکمران چیانگ رای آن را مخفی کرد ولی در سال ۱۴۳۴ به علت برخورد صاعقه به معبد، این بودا کشف شد. سپس به شهر چیانگ مای برده شد و تا سال ۱۵۵۲ در آنجا ماند. سرانجام در قرن ۱۸، رامای اول که در آن زمان فرمانده بود، با تصرف بودای زمردین، آن را به ایالت خود آورد و پس از آنکه به پادشاهی رسید، این بودا را در مراسمی با شکوه در سال ۱۷۸۴ به کاخ خود در بانکوک کنونی منتقل کرد. این بودا سه لباس زرین دارد که بر حسب تغییر فصل توسط پادشاه تایلند طی مراسم خاصی تعویض شده و دو لباس دیگر در مجموعه کاخ به نمایش گذاشته می شوند.

مناطق دیدنی تایلند

معبد بودای خوابیده یا بودای لمیده

معبد بودای خوابیده ( Wat Pho )یکی از قدیمی ترین و جذاب ترین معبدهای تایلند است که ترکیبی از تاریخ وعلم پزشکی سنتی تایلندی است.این معبد مرکزی برای مدیتیشن و آموزش ماساژ سنتی است. یش از ۱۰۰۰ مجسمه بودا در این معبد وجود دارند و بیشتر شهرت آن،بخاطر وجود مجسمه بودای خوابیده طلایی ( Gold Reclining Buddha ) به طول ۴۶ متر و بلندی ۱۵ متر است.این معبد در جوار مجموعه گرند پالاس واقع شده است.

مناطق دیدنی تایلند

بازار شناور روی آب

بازار روی آب این شهر که در ۸۰ کیلومتری جنوب غربی بانکوک قرار دارد همیشه مملو از فروشندگان و خریدارانی است که بر روی کانال شهر بانکوک در حال خرید وفروش محصولات گیاهی وسبزی وغذاهای محلی هستند و درآن زنان محلی میوه و سبزیجات خود را درقایق های کوچک می فروشند.شلوغ ترین ساعات کار بازار ۶ تا ۱۱ صبح است و بهتر است که گردشگران از این شیوه سنتی خرید وفروش کالا در ساعات اولیه صبح بازدید کنند.این کانال آب که درسال ۱۸۶۸ به دستور پادشاه رامای چهارم برای سهولت در سفرهای آبی بین شهری ساخته شده،محلی بسیار جذاب برای گردشگران است وآنها می توانند با کرایه قایق از این مکان کم نظیر دیدن کنند.

مناطق دیدنی تایلند

باغ رز

باغ رز ( Rose Garden )در ۳۲ کیلومتری غرب بانکوک واقع شده و توسط دریاچه ای زیبا احاطه شده است.در این باغ نمایش های جذابی همچون رقص محلی تایلندی،بوکس تایلندی،شمشیربازی و شوی فیل ها اجرامیشود.

مناطق دیدنی تایلند

مزرعه تمساح ها

مزرعه تمساح ها ( Crocodile Farm )در ۳۰ کیلومتری بانکوک قرار دارد و در حدود ۶۰٫۰۰۰ تمساح از ۲۸ گونه مختلف را درخود جای داده است.حیوانات دیگری از جمله فیل،میمون، شیر و مار نیزدر این مزرعه وجود دارند.موزه دایناسورها هم که شامل گونه های متنوع دایناسور و اسکلت های آنها است در این مکان واقع شده است. هر روزه نمایش های متنوعی همچون کشتی با تمساح ها و حرکات آکروباتیک فیل ها در این مکان اجرا می شود.

مناطق دیدنی تایلند

دنیای سافاری یا دنیای وحش

سافاری ورد ( Safari World ) از دو قسمت تشکیل شده است: یک قسمت که به پارک سافاری مشهور است شامل حیواناتی چون شیر، ببر، خرس، زرافه، گورخر، آهو و پاندای سفید است که باید با ماشین از میان این حیوانات گذشت و آنها را مشاهده نمود. طول این قسمت ۸ کیلومتر است و در حدود ۴۵ دقیقه زمان می برد.قسمت دوم که به پارک آبی مشهور است شامل گونه های مختلفی از حیوانات دریایی است ودر آن نمایش هایی از حیوانات آموزش دیده همچون دلفین ها اجرا می گردد. این قسمت از پارک را می توان پیاده پیمود و از زیستگاه پرندگان نیز دیدن کرد.جذابیت های دیگری هم نظیرشوی بوکس اوران گوتان ها، شوی تغذیه شیرهای آبی، شوی کابوی به همراه رستوران ها و مراکزخرید در سافاری ورد وجود دارند.

مناطق دیدنی تایلند

شهر تاریخی آیوتایا

شهر تاریخی آیوتایا که به مدت ۴۱۷ سال پایتخت تایلند به شمار می رفته، یکی از تاریخی ترین بناهای این کشور است که در زمان خود از بزرگترین شهرهای دنیا و مرکز تمدن آسیای جنوب شرقی بوده است.پادشاهی آیوتایا که در سال ۱۳۵۰ ایجاد شده بود و در واقع دومین پایتخت سیام پس از سوخوتای Sukhotai به شمار می رفت، در قرن ۱۶ به اوج قدرت، ثروت و فرهنگ رسید و قلمرو آن فراتر از لائوس، کامبوج و برمه کنونی گسترش یافته و حتی با فرانسه زمان لویی چهاردهم رابطه داشت. آیوتایا در ۸۹ کیلومتری شمال شهر بانکوک قرار گرفته و معماری آن ترکیبی از هنر معماری کامبوج و هنر دوره سوخوتای است. این شهر که بسیاری در قرن ۱۷ آن را از زیباترین شهرهای جهان می دانستند، از سال ۱۹۹۱ در فهرست آثار جهانی یونسکو قرار گرفته است.آیوتایا تا سال ۱۷۶۷ محل حکومت ۳۳ تن از پادشاهان تایلند از خاندان های مختلف بود تا اینکه در نیمه های قرن ۱۸برمه ای ها آن را فتح و تخریب کردند. از این شهر که زمانی بیش از ۴۰۰ معبد را در خود جای داده بود، امروزه تنها مجموعه ای از معابد و ردیف هایی از بوداهای نیمه ویران و قدیمی بر جای مانده است.

مناطق دیدنی تایلند

رودخانه چائوپرایا

سفر با کشتی بر روی رودخانه چائوپرایا ( Chao Phraya ) جاذبه های بانکوک را که به ونیز شرق در بین اروپاییان مشهور است بهتر نمودار می سازد.

مناطق دیدنی تایلند

باغ وحش دوزیت

باغ وحش دوزیت ( Dusit Zoo ) در مرکز بانکوک واقع شده است و بیش از۲۰۰۰ حیوان و ۱۰۰۰ پرنده را در خود جای داده است. زرافه، کرگدن، فیل، تمساح، ببر، کانگورو، پنگوئن، گورخر، میمون، اسب آبی و خرس از جمله حیواناتی هستند که در این باغ وحش وجود دارند. گونه های مختلفی از پرندگان نیز در قسمتی دیگر از این باغ وحش که به جزیره پرندگان معروف است نگهداری می شوند.سرگرمی های دیگری مانند فیل سواری،شوی تغذیه حیوانات وقایق سواری بر روی دریاچه واقع شده در وسط این باغ وحش،وجود دارند.رستوران هایی هم که غذای تایلندی سرو می کنند در اطراف این دریاچه واقع شده اند.

مناطق دیدنی تایلند

شهر سوخته بانکوک
آیوتایا شهر تاریخی است که بیش از ۴ قرن پایتخت تایلند محسوب می شد،این شهر از بناهای تاریخی این کشور است که علاوه بر مرکزیت تمدن آسیای جنوب شرقی در زمان خود یکی از بزرگترین شهرهای دنیا بشمار می آمد.پادشاهان بسیاری در این شهر حکومت کردند.،و تا مدتها در اوج قدرت و ثروت قرار داشت.اما اکنون فقط معبدهای تخریب شده ای در آن به چشم میخورد.و در لیست جهانی یونسکو ثبت شده است.این شهر که در ۸۰ کیلومتری بانکوک قرار دارد سابقا بیش از ۴۰۰ معبد را در خود جای داده بود.

مناطق دیدنی تایلند

معبد بودای طلایی

یکی از معروف ترین وات های تایلنداست که پس از کشف اتفاقی بودای آن به شهرت رسید. حدود نیم قرن پیش این بودا که برای جلوگیری از تاراج آن توسط برمه ای ها با ساروج پوشیده شده بود، به هنگام جابجایی به زمین افتاده و بخشی از آن کنده شد و مجسمه بودایی از طلای خالص به ارتفاع ۳.۵ متر ووزن ۵.۵ تن در زیر آن کشف شد. این معبد در محله چینی ها شهر بانکوک واقع شده است.

مناطق دیدنی تایلند

بازار محله چینی ها بانکوک

بازار محله چینی ها مکان خریدی قدیمی است که در در آن انواع کالاها از جمله لوازم منزل، اسباب بازی و لوازم التحریر یافت می شود. همچنین فروشگاه های طلا فروشی و رستوران های چینی در آن بسیار است.برای رفتن به محله چینی‌ها در بانکوک دو راه دارید. اولین راه این است که از سیلوم (Silom) یا راتاناکوسین (Rattanakosin) سوار قایق شوید، ۱۵ بات بپردازید و پس از ۲۰ دقیقه در محله چینی ها باشید. راه دیگر برای رفتن به محله چینی‌ها در بانکوک استفاده از خط مترو است. کافیست به نزدیک‌ترین ایستگاه مترو بروید، سوار مترو شوید و در ایستگاه “هوا لامپونگ (Hua Lamphong)” پیاده شوید، از خروجی شماره یک بیرون بروید و با یک پیاده روی ۴-۵ دقیقه ای خودتان را به خیابان یاوارات (Yaowarat)، که خیابان اصلی محله چینی‌هاست، برسانید.از معبد پر از توریست و همیشه شلوغ بودای طلایی (که با نام Guru Tawan Sikh Temple شناخته می شود) که بگذرید، وارد خیابان اصلی محله چینی‌ها می‌شوید. از همان ابتدا متوجه تفاوت فضای این قسمت شهر، با دیگر قسمتهای بانکوک خواهید شد. خیابانی پر از غذاهای خیابانی، فروشندگان دوره‌گرد که غالبا در حال فروش بلیط‌ های بخت آزمایی هستند، مغازه‌های طلافروشی، بوهای عجیب و غریب، بازارهایی پر از جنس و کوچه و پس کوچه‌هایی تنگ و تاریک. محله چینی‌ها تلفیقی است از فرهنگ چینی و فرهنگ تایلندی. قیافه‌های جدی و بعضا عبوس فروشندگان این محله، سبک طراحی مغازه‌ها که انگار مغازه هر چه شلوغ‌تر و پر جنس‌تر باشد یعنی جذاب تر است، رنگ‌های قرمز و زرد که در همه جا دیده می‌شوند و از همه مهم‌تر شنیدن زبان چینی در جای جای این محله، همگی حس قدم زدن در یکی از خیابان‌های پکن را به شما القا می‌کنند. محله چینی‌های بانکوک، مانند تمام محله‌های چینی جهان، پر است از سمبل‌های فرهنگ، هنر و تاریخ چین. همین خصوصیت این محله‌ها، این مکان‌ها را به مقاصدی جذاب برای توریست ها بدل می‌کند. هر ساعت از روز که وارد این محله شوید، به احتمال بسیار زیاد گروهی توریست را می‌بینید که مشغول گشت و گذار در این محله هستند. از توریست‌های به اصطلاح “کوله به پشت” بگیرید تا افراد مسنی که به صورت گروهی و با کمک راهنمای خود، از این گوشه به آن گوشه ی خیابانها سرک می‌کشند.بازارهای کوچک و بزرگ زیادی در این محله وجود دارند که مسلما همانطور که می‌توانید تصور کنید از شیر مرغ تا جان آدمیزاد در آنها قابل خریداری است. بازارهایی پر از جنس های ارزان قیمت. تنها نکته این است که چانه زدن را نباید فراموش کنید. نگران چیزی هم نباشید، چانه زدن تقریبا جزئی از فرهنگ چینی‌هاست. رفتن به محله چینی‌ها یکی از بایدهای دیدار از بانکوک است. کمتر توریستی پیدا می‌شود که به بانکوک رفته باشد، و چند ساعتی را در خیابان یاوارات و محله چینی‌ها نگذرانده باشد. اگر می‌خواهید کمی متفاوت از دیگر توریست‌ها عمل کنید، به کوچه پس کوچه‌های این محله سر بزنید. البته اگر بوی تند فاضلاب اذیت‌تان نمی‌کند.در محله چینی ها می توانید هرگونه غذایی اعم از چینی و تایلندی را پیدا کنید. در جای جای خیابان یاوارت، گاری هایی قرار دارند که مشغول فروش انواع و اقسام سوپ یا ترکیبات مختلف برنج و غذاهای دریایی هستند. می توان به راحتی به سالم بودن این غذاهای خیابانی اعتماد کرد (بر خلاف بعضی کشورهای دیگر نظیر هند، که کاملا باید از غذاهای خیابانی پرهیز کرد). امتحان کردن غذاهای مختلف چینی و تایلندی و همچنین گشت و گذار در بازارهای مختلف، از جمله فعالیت های توریست ها در این محله است.

معبد آرون (معبد سپیده دم)

معبد آرون که با عنوان معبد سپیده دم نیز شناخته می شود، یکی از مناطق مسحور کننده در شهر بانکوک است. این معبد با برج های بلند و حیاط بزرگ، بدون شک یکی از دیدنی ترن مکان های بانکوک است. به این دلیل به آن معبد سپیده دم می گویند که نخستین جایی در تانبوراست که نور سپیده دم به آن می تابد. مجسمه بودای زمردی قبل از برده شدن به کاخ بزرگ در اینجا قرار داشت. این معبد حتی بعد از انتقال مجسمه بودای زمردی نیز احترام و جذابیت خود را حفظ کرده است. معبد آرون در غرب رودخانه بانکوک قرار گرفته است و چهار برج در اطراف خود دارد که با پله به ساختمان اصلی می رسند. این بنا با آجر ساخته و با گچ و سیمان پوشانده شده است. هزاران ظرف چینی رنگارنگ در کنار سوله های سبز رنگ، نمای برج مرکزی را تشکیل داده اند و نماد خدای ایندرا در اِراوات است.
این معبد با سبک خمری، در چشم‌انداز رودخانه چائو فریا، چونان دژ نظامی باستانی خودنمایی می‌کند. در نمایی نزدیک‌تر، موزائیک‌کاری‌های ظریف آن شاهدی است بر استیلای برمه‌ای‌ها بر پایتخت تایلند در قرن هجدهم میلادی.
وات آرون معبدی بودایی است که در کرانه غربی چائو فریا بنا شده است. برج رفیع مرکزی و چهار برج اقماری دیگر در کنار آن، مهمترین خصوصیت ظاهری این بنا را تشکیل می‌دهند. برج مرکزی، بنا به منابع مختلف، بین ۶۶ تا ۸۶ متر ارتفاع دارد. گرداگرد پایه برج‌ها مجسمه‌هایی از سربازان باستانی چینی و حیوانات گوناگون خودنمایی می‌کنند. بر روی تراس دوم، چهار مجسمه از ایندرا، خدای هندی، سوار بر اِراوان، فیل اسطوره‌ای، قرار دارند. در کنار ساحل شش عمارت به سبک چینی ساخته شده از سنگ گرانیت بنا شده‌اند که پل‌هایی برای پیاده‌نمودن قایق‌سواران دارند.تالار انتصاب در نزدیکی برج‌ها میزبان تصویر نیرامیتر بودا است که گمان می‌رود توسط رامای دوم خلق شده باشد. مجسمه دو دیو نیز به عنوان نگهبانان معبد در جلوی آن قرار گرفته است.

بازار گل در بانکوک
یکی از بزرگترین بازار گل ها در بانکوک می باشد که این یک فروشگاه عمده فروشی و خرده فروشی در بانکوک می باشد. در این بازار انواع گل از جمله گل رز، ارکیده، نیلوفرهای رنگارنگ و… می باشد. این گلها به صورت ۵۰ یا ۱۰۰ تایی بسته بندی شده اند و با قیمت ارزان به فروش می رسد، اما در طول جشنواره های خاص مثل ولنتاین یا روز مادر قیمت گلها گران تر می شود بازار گل در بانکوک در نزدیکی Saphan Phut واقع شده است. این بازار درست در جنوب وات Pho(معبد از شیب بودا) نهفته است، بنابراین این فروشگاه برای یک سفر یک روزه ممکن است وقت شما را بگیرد. سالانه گردشگران زیادی به این فروشگاه مراجعه می کنند. بهترین زمان برای رفتن به این بازار قبل از طلوع آفتاب است.

 

جاذبه های گردشگری پاتایا

پاتایا ( Pattaya ) یکی از شهرهای ساحلی کشور تایلند است که در ساحل شرقی خلیج تایلند واقع شده است.در ۱۶۵ کیلومتری جنوب شرقی بانکوک قرار دارد و با اتوبوس در حدود ۲ ساعت و نیم فاصله دارد.دارای آب و هوای مرطوب و خشک است که به ۳ فصل تقسیم می شود:فصل گرم و خشک از نوامبر تا فوریه با رطوبت ۵۰% و درجه حرارت ۲۰-۳۰ درجه سانتیگراد و رگبارهای کوتاه. بهترین زمان برای سفر و لذت بردن از آب و هوا.فصل گرم و مرطوب از مارس تا می با رطوبت ۷۵% و درجه حرارت ۳۰-۴۰ درجه سانتیگراد و بارندگی های گهگاه.فصل گرم و بارانی از ژوئن تا اکتبر با رطوبت ۹۰% و درجه حرارت ۲۵-۳۵ درجه سانتیگراد و بارندگی های شدید و طولانی.پاتایا یکی از مقاصد اصلی گردشگران تایلند است وسالانه بیش از پنج میلیون توریست را جذب می کند.تفریحاتی همچون شنا، جت اسکی، موج سواری،اسکی روی آب، قایق سواری و غواصی در سواحل پاتایا امکانپذیر است.در زیر به برخی از جاذبه های گردشگری و مکان های دیدنی و توریستی پاتایا اشاره می کنیم:

آلکازار شو
شو دیدنی الکازار در پاتایا از ان دسته جاذبه های پاتایاست که دیدن پاتایا بدون دیدن ان کامل نیست.این شو زیبا که توسط اجرا کننده های بسیار زیبا و حرفه ای با دکور های سنگین نورپردازی بی نقص و سیستم های صوتی به روز در پاتایا روزی سه بار اجرا میشود شما اا چنان مبهوت رقص های سنتی ملیت های مختلف خواهد کرد که گذر زمان را حس نمیکنید.این اجرا را با moulin rouge پاریس همرده میدانند.کاباره آلکازار بیش ار ۲۰ سال استکه فضایی سرشار از شادی و هیجان را به تماشاگران خود هدیه می دهد و همین امر باعث شده تا روزانه تماشاگران بسیاری را به سمت خود جذب کند.بعد از هر اجرا و بسته شدن پرده به سرعت دکورها عوض میشد و لباس اجرا کننده ها عوض میشد و طراحی لباس ها واقعا جای تحسین داشت انتخاب رنگ و مدل از هر فرهنگ و کشوری .آنها به زبان های هندی، کره ای، تایلندی، فارسی، انگلیسی، روسی و.. اجرا داشتند.گردشگران پیش از تماشای شوی آلکازار پاتایا را ترک نخواهند کرد. این شو از برترن جاذبه های گردشگری پاتایا و از مهم ترین جاذبه های تایلند است.

مناطق دیدنی تایلند

مینی سیام

مینی سیام ( Mini Siam ) نزدیک مرکز پاتایا قرار دارد و در آن ماکت های کوچکی از آثار تاریخی مشهور جهان و تایلند قرار دارد.
سومین مجموعه مینیاتوری بعد از نمونه های مشابه آن در هلند و تایوان است که بیش از ۱۰۰ مدل مینیاتوری از آثار تاریخی و باستانی جهان را در مقیاس ۱:۲۵ در خود جای داده است. آثاری همچون معبدهای معروف تایلند مانند معبد بودای زمردین، برج ایفل، مجسمه آزادی، برج کج پیزا و تخت جمشید جزو این مجموعه هستند.سیام نام قدیم کشور هزار معبد یعنی تایلنداست و در مسیر ورودی شهر پاتایا قرار دارد. تخمینی که از آمار بازدید توریستها و مردم تایلند از این پارک زیبا زده شده است درحدود ۱۰ میلیون نفر در سال است.باغ وحش ببرها، موزه ریپلی، موزه هنری بطری های شیشه ای، معبد چای مونگخون، باغ استوایی نانگ نوچ، دنیای زیر آب، خانه مقدس حقیقت، دهکده فیل ها و… از دیدنی های دیگر پاتایای تایلند هستند.

مناطق دیدنی تایلند

باغ استوایی نانگ نوچ

باغ نانگ نوچ ( Nongnooch Tropical Garden ) در ۱۸ کیلومتری جنوب پاتایا قراردارد. این باغ زیبا مملو از انواع گل های ارکیده، نخل های زیبا، گیاهان تزیین شده و گل های گوناگون از اقصا نقاط جهان است. همچنین گروهی از خانه های سنتی تایلندی در این باغ وجود دارند.هر روزه نمایش های فرهنگی و شوی فیل ها در این مکان اجرا می شود.

مناطق دیدنی تایلند

دنیای زیر آب

مکانی که به دنیای زیر آب ( Underwater World ) در پاتایا شهرت یافته است بزرگترین و مدرن ترین آکواریم آسیا می باشد که در جنوب پاتایا قرار دارد. این آکواریم که به شکل تونل استوانه ای شیشه ای است ۱۰۰ متر طول دارد و بیش از ۴۰۰۰ موجود آبزی در ۲۰۰ گونه متفاوت را در خود جای داده است.

مناطق دیدنی تایلند

معبد مدرن وانسانگ وارارام

معبد وانسانگ وارارام ( Wat Yansangwararam ) مهمترین معبد پاتایا می باشد که ساختمانی مدرن دارد. معماری این معبد الهام گرفته از معماری ژاپن، چین، هند، سوئیس و … است و مرکزی برای مدیتیشن نیز می باشد. در کنار این معبد یک موزه چینی ( Chinese Museum ) با نام Wihan Sian قراردارد که شامل آثار هنری با ارزش و آنتیک کشور چین است.این معبد در ۱۲ کیلومتری جنوب پاتایا قرار دارد و تنها ۳ کیلومتر با باغ استوایی نانگ نوچ فاصله دارد و همچنین نزدیک به کوه بودا است.بازدید کنندگان معبد باید شانه هایشان پوشیده باشد و دامن یا شلوار بلند بر تن داشته باشند.

مناطق دیدنی تایلند

جزیره مرجان پاتایا

یکی از مهم ترین جاذبه های پاتایا،سفری یک روزه به جزیره مرجان است.که با شهر ساحلی پاتایا حدود ۷ کیلومتر فاصله دارد ودارای سواحل شنی سفید است و هرروز صبح لنج هایی به طرف آن حرکت کرده و بعداز ظهر بازمی گردند.طی این مسیر با لنج،۴۵ دقیقه و باقایق موتوری،۱۵ دقیقه است.محیط این جزیره بسیار آرام،سواحل آن بسیار زیباو آب های آن دارای مرجان های بی نظیر است.گردشگران در این جزیره می توانند باقایق های کف شیشه ای،به تماشای این مرجان ها بروند.در انجا امکان شنا،غواصی،حمام آفتاب،ورزش های آبی مثل اسکی روی آب وموج سواری برای همه وجود دارد و رستوران آن نیز با غذاهای لذیذ دریایی ازگردشگران پذیرایی می کند.

مناطق دیدنی تایلند

خانه مقدس حقیقت

خانه مقدس حقیقت ( Sanctuary of Truth ) بنای چوبی عظیم و با ابهت معبد مانندی است که در شمال پاتایا در کنار دریا واقع است و بلندترین نقطه آن ۱۰۵ مترارتفاع دارد. این بنا طوری ساخته شده است که در برابر باد و نور آفتاب ساحل دریا مقاوم باشد.این بنا بر اساس قوه ابتکار و خلاقیت تایلند قدیم ساخته شده و با مجسمه های کنده کاری شده چوبی تزئین شده است. هدف از به کارگیری این مجسمه ها، استفاده از هنر و فرهنگی بوده است که منعکس کننده دیدگاه قدیم، دانش کهن و حکمت و فلسفه شرقی است. این موارد سبب می شود که بازدیدکنندگان زندگی کهن، مسئولیت انسان، افکار اولیه، چرخش زندگی، ارتباط زندگی با جهان و هدف مشترک از زندگی به سوی یک مدینه فاضله را درک نمایند.سرگرمی های دیگری نیز همچون شوی دلفین ها در این مکان اجرا می شود.

مناطق دیدنی تایلند

پارک پاتایا و پارک آبی آن

پارک پاتایا که در شمال ساحل جومتین پاتایا قرار دارد شامل شهر بازی، یک پارک آبی بزرگ ( Water Park ) و یک برج ساحلی با رستوران گردان است که می توان از آن منظره ای زیبا از پاتایا را مشاهده نمود.

مناطق دیدنی تایلند

آکواریم پاتایا
Underwater World Pattaya

آکواریوم پاتایا هیجان انگیزترین اکواریم است که جهان زیر آب را ترسیم کرده است. در این آکواریوم زیبا شما می توانید انواع ماهی ها کوسه ها و سایر حیوانات اقیانوسی را از نزدیک مشاهده کنید. در این آکواریوم زیبا شما می توانید در تونل مخصوص قدم بزنید و از نزدیک این حیوانات زیبای اقیانووسی و دریائی را مشاهده کنید و از دیدن آنها لذت ببرید. بیش از ۲۵۰۰ عدد ماهی در ۲۰۰ نوع و گونه مختلف را تماشا کنید،حیواناتی مانند کوسه ها مارماهی ها سفره ماهی ها لاک پشت ها خرچنگ ها ستاره های دریائی و غیره.در این آکواریوم زیبا شما می توانید در تونل مخصوص قدم بزنید و از نزدیک این حیوانات زیبای اقیانووسی و دریائی را مشاهده کنید و از دیدن آنها لذت ببرید. ضمن اینکه بچه ها می توانند با غذا دادن به این حیوانات تجربه مضاعفی از این گردش علمی تفریحی نیز داشته باشند.در بخش دیگری از این آکواریوم و در استخر مخصوص شما می توانید از نزدیک بعضی از این حیوانات دریائی را لمس کرده و با آنها آشنا شوید که این می تواند تجربه ای بسیار ارزشمند برای خانواده ها و بچه ها باشد، ضمن اینکه بچه ها می توانند با غذا دادن به این حیوانات تجربه مضاعفی از این گردش علمی تفریحی نیز داشته باشند. این آکواریم جزو پرطرفدارترین دیدنی های پاتایا است.این مجموعه تفریحی همه روزه از ساعت ۹ صبح الی ۱۸ بر روی عموم باز می باشد.

آدرس : Along Sukhumvit Highway, 200 metres south of Tesco Lotus in South Pattaya

چیانگ مای و جاذبه هایش

چیانگ مای یکی از شهرها و جاذبه های گردشگری اصلی تایلند است. این شهر با پیشینه تاریخی غنی به عنوان مرکز فرهنگی، گردشگری و اقتصادی منطقه شناخته می شود. به همین دلیل میان گردشگران دنیا ارزش فراوانی دارد. چیانگ مای در فاصله ۷۰۰ کیلومتری بانکوک و در محدوده رودخانه پینگ واقع شده است. از نظر آب و هوایی معتدل و بارانی است. از آنجا که این شهر در منطقه کوهستانی واقع شده است بیشتر اوقات هوای خنکی دارد. بهترین زمان برای سفر به این شهر بین ماه های دسامبر تا مارس است. باید بدانید در تابستان هوای این شهر بسیار گرم است..
برای رسیدن به چیانگ مای می توان از انواع وسایل نقلیه همچون هواپیما، کشتی، اتوبوس، قطار و تاکسی استفاده کرد. این شهر را می توان ترکیب کاملی از رستوران های خوب، هتل های شیک، استراحت گاه های ارزان قیمت، پارک، معبد و … دانست.در این شهر می توان علاوه بر تفریح از غذاهای محلی تایلند نیز لذت برد. سالانه گردشگران فراوانی ( حدود دومیلون و پانصد هزار نفر در سال ) از نقاط مختلف دنیا به این شهر سفر می کنند. در قلب چیانگ مای شهر قدیمی قرار دارد و جذابیت تاریخی به آن می بخشد. در این شهر گردشگران می توانند با دوچرخه، موتورهای سه چرخه به نام توک توک یا پای پیاده به گردش و بازدید از جاهای مختلف بپردازند.شاید جالب باشد بدانید که چیانگ مای را پادشاهی به نام نگرای در سال ۱۲۹۶ میلادی ساخته است.

معبد سوآن داک(WAT SUAN DOK)
یکی از زیباترین معابد شهر چیانگ مای است. این معبد بسیار قدیمی است و معماری خاص خود را دارد. دسترسی به آن نیز آسان است. سوآن داک در خیابان سوتب و در نزدیکی دیوارهای باستانی شهر چیانگ مای واقع شده است. سوآن دوک مملو از مجسمه ها و نقاشی های زیبا است و محیطی آرام بخش دارد. دعا و عبادت کاهنان بودایی این معبد نیز برای گردشگرانی که از نقاط مختلف دنیا به چیانگ مای سفر کرده اند، جذاب است. این معبد ویژگی هایی دارد که در جاهای مختلف نمی توان آن ها را دید. اصلی ترین ویژگی آن، سالن نمازگزاری کاهنان بودایی است. از ویژگی های دیگر آن می توان به مناره های مختلف اشاره کرد. در این مناره ها آثار مقدس بوداها قرار دارند. مناره اصلی به رنگ طلا و بقیه آن ها سفید رنگ هستند. علاوه بر مناره ها، می توان از نقش های دیواری برجسته این معبد نیز به عنوان جاذبه توریستی یاد کرد. از معبد سوآن داک، می توان جاهای دیگر شهر چیانگ مای تایلند را دید. جالب است بدانید که گردشگران می توانند اطلاعات کامل از این مذهب و این معبد را به صورت مستقیم از خود راهبان و کاهنان کسب کنند.

مناطق دیدنی تایلند

معبد پهارا سینگ(WAT PHRA SINGH)
معبد پهارا سینگ نیز یکی از معابد پر بازدید شهر چیانگ مای است. این معبد در بخش قدیمی شهر چیانگ مای و در نزدیکی دیوارهای باستانی قرار دارد. معماری ساختمان این معبد مشابه ساختمان های مناطق شمال تایلند است. علاوه بر مجسمه ها، معماری و سبک ساختمان معبد پهارا سینگ، کاهنان بودایی آن و نحوه عبادت کردنشان به صورت آواز نیز از دیگر دلایل جذب گردشگر هستند. در این معبد، شمایا بزرگی از بودا وجود دارد که طبق افسانه های محلی، قدرت بسیاری دارد. به طوری که گفته می شود طی عبور کالسکه پادشاه از مقابل آن، کالسکه می شکند. به همین دلیل این مجسمه رابسیار قدرتمند می دانند و احترام فراوانی برای آن قائل هستند. این مجسمه روی تنه شیری قرار دارد. سینگ به زبان هندی به معنای شیر است. به استناد تاریخ، سر این مجسمه نسخه اصلی نیست. سر اصلی آن در سال ۱۹۰۰ میلادی دزدیده شده است و نمونه مشابه آن ساخته شده است. دنبال کنندگان مذهب گایای بودا، این معبد را بسیار دوست دارند. نقاشی های دیواری زیبا که نمایشگر تاریخ و سنت بودایی ها هستند، به بیننده القا می کنند که مردم چیانگ مای، به ویژه مردم بودایی علاقه و وابستگی شدیدی به سنت و آئین مذهبی خود دارند. معبد پهارا سینگ کتابخانه بزرگ و قدیمی نیز دارد. همچنین گردشگران می توانند از کلاس های آموزشی مدیتیشن این معبد نیز استفاده کنند.

مناطق دیدنی تایلند

معبد په پونگ(WAT PAH PONG)
معبد په پونگ در شهر چیانگ مای نشان دهنده معماری چند فرهنگ مختلف همچون چین، برمه و تایلند است. این معبد در واقع صومعه بودائی است که با معماری زیبایش خیلی ها را به سمت خود جذب می کند. جذاب ترین جاذبه معماری آن را نیز می توان ورودی های با شکوه آن دانست. گردشگران با عبور از این دروازه های بزرگ، وارد سالنی می شوند که کاهنان در آنجا به عبادت و نمازگزاری مشغول هستند. معبد په پونگ با جواهرات مختلفی تزئین شده است. روی دیوارهای آن آثار هنری بسیار زیبایی وجود دارد که چشم ها را خیره می کنند. کنده کاری ها و نقاشی و مجسمه های موجود در این بنا در کنار شاهکار اصلی آن، یعنی درب ورودی اش، همه باعث جذب گردشگران فراوانی به سمت این معبد شده اند. زمین معبد مربعی شکل و سقف آن منحنی است. پنجره های قوسی شکل و گرد و کنده کاری های بسیار زیبا نیز از دیگر جاذبه های این معبد هستند. زیبایی دکور و هنری که در ساخت این معبد و ساخت مجسمه های بودای آن به کار رفته است را تقریبا هیچ کس نمی تواند انکار کند.

 

جاذبه های گردشگری پوکت

پوکت با نام مروارید دریای آندامان نیز شناخته می شود و به سبب سواحل زیبای خود و غواصی در آب های شفاف آن شهرت دارد.بیش از نیمی از این جزیره را جنگل فرا گرفته و از شمال تا جنوب آن کوه هایی کشیده شده اند.نام پوکت از واژه ای مالزیایی به معنای کوه یا تپه گرفته شده زیرا از دور به این شکل به نظر می رسد.پوکت بزرگترین جزیره تایلند ومهم ترین استراحتگاه برای تعطیلات در تایلند و آسیاست.در شمال این جزیره فرودگاه بین المللی آن قرار دارد که دسترسی به آن را ممکن ساخته است. بهترین سواحل جزیره پوکت در کناره غربی آن قرار دارند و پاتونگ Patong و کارون Karon از جمله معرف ترین و محبوب ترین این سواحل به شمار می روند. ساحل پاتونگ بسیار وسیع و طولانی است و اغلب مراکز خرید پوکت در آنجا قرار دارند.پوکت که دارای ۳۰ درصد جمعیت مسلمان است، در سال های اخیر همراه با سامویی،در میان ده جزیره محبوب آسیا شناخته شده است.شهر پوکت پیش از میلاد مسیح کشف شده و بطلمیوس، جغرافیدان یونانی،در قرن سوم پس از میلاد به آن اشاره کرده است.پوکت همواره به دلیل منابع غنی خود مورد توجه تاجران و سیاحان از سراسر دنیا بوده است.زمانی که گردشگری تایلند نخستین بار مطرح شد، پوکت از اولین نقاط این کشور بود که با طبیعت زیبای خود میزبان گردشگران شد.پوکت بزرگترین جزیره تایلند است که در اقیانوس هند و در ۸۶۷ کیلومتری بانکوک قرار دارد. این جزیره که شهرت و ثروت خود را در ۵ قرن گذشته از طریق استخراج قلع به دست آورده، اکنون تبدیل به قطب گردشگری مهمی در تایلند شده که با سواحل زیبای خود بازدیدکنندگان بسیاری را به سوی خود جذب می کند.حدود ۷۰ درصد این جزیره کوهستانی است و اغلب اوقات شاهد وزش بادهای موسمی است که هوایی گرم و مرطوب به این جزیره داده اند. دارای دو فصل خشک و بارانی است، از می تا اکتبر فصل باران و از نوامبر تا آوریل فصل خشک است که دمای هوا در آن زمان کم می شود.( ۲۰ تا ۳۰ درجه سانتیگراد)با وجود اینکه از اوایل دهه ۸۰،گردشگران اصلی ترین درآمد سواحل غربی این جزیره را تشکیل داده اند ولی در عین حال کشاورزی، صید ماهی و میگو و همچنین صید مروارید کماکان از مهمترین مشاغل مردم این جزیره به شمار می آیند.

فیل سواری
علاقه مندان به فیل سواری، در جزیره پوکت نوعی متفاوت از سواری را بر روی این حیوان عظیم الجثه در جنگل تجربه می کنند. این سواری یکی از پر طرفدارترین فعالیت هایی است که گردشگران انجام می دهند زیرا در هنگام سواری آرام خود، از زیبایی های طبیعت بکر نیز در طول راه لذت می برند.

مناطق دیدنی تایلند

معبد Chalong
این معبد زیبا ترین معبد پوکت می باشد که اخیرا” بازسازی شده است و با شهر ۸ کیلومتر فاصله دارد.دلیل شهرت آن وجود مجسمه تمثال بودا میباشد که در غربی ترین نقطه سالن معبد قرار گرفته. این معبد را میتوان یکی از بهترین جاذبه های گردشگری پوکت نامید.در این معبد مجسمه های دیگری از بودا و بتکده های بزرگ که شامل استخوانهای تراشیده بودای اعظم هستند و همچنین انجام نماز و عبادت های موزون کاهنان زن مورد توجه گردشگران است. این معبد یکی دیگر از دیدنیهای پوکت تایلند میباشد.

مناطق دیدنی تایلند

جزیره Phi Phi
این جزیره یکی از زیباترین جزایر گرمسیری در جهان و یکی از اصلی ترین جاذبه های توریستی تایلند است. سراسر جزیره پی پی صخره های آهکی، سواحل شنی و غار های پنهان قرار دارند و از پوکت روزانه برای آن قایق می روند. پی پی که در ۴۸ کیلومتری پوکت واقع شده، در کل شش جزیره را شامل می شود ولی دو جزیره اصلی آن، پی پی کوچک Phi Phi Lei و پی پی بزرگPhi Phi Don هستند که جزیره کوچک ساکن ندارد اما ساکنان جزیره بزرگ را مسلمانانی از جنوب تایلند تشکیل می دهند. اصلی ترین جاذبه پی پی کوچک، غار بزرگی به نام Viking Cave و به مساحت ۳.۲ کیلومتر مربع است که نام آن را از نقش های روی دیوار غار گرفته اند. بخش های جنوبی این جزیره به سبب وجود مرجان و عمق زیاد، برای غواصی بسیار مناسب است. مجموع مساحت آنها ۴۲ کیلومتر مربع است و یکی از بارزترین ویژگی های آن هم این است که هیچ وسیله نقلیه موتوری در آن وجود ندارد! بهترین زمان برای سفر به پی پی نیز از ماه نوامبر تا فوریه است زیرا در این زمان دریا آرام است. سفر با قایق پارویی Kayaking و صخره نوردی Rock Climbing نیز از دیگر جاذبه های موجود در این جزیره هستند.

مناطق دیدنی تایلند

قایق سواری در تندآب

قایق سواری در تنداب یکی از محبوب ترین و معروف ترین سرگرمی هایی پوکت است. گردشگران و مسافران تور تایلند زمانی که با قایق بادی مسیر ۴ کیلومتری را از بین جنگل ها عبور می کنند، یکی از پر ماجراترین و مفرحترین ساعت های خود را سپری میکنند. بهترین زمانی که برای این کار مناسب است در فصل بارندگی یعنی از ژوئن تا نوامبر میباشد.

مناطق دیدنی تایلند

جزایر جیمز باند پوکت

یکی از مجموعه جزایر اطراف پوکت Ko Tapu معروف به جزیره جیمز باند است که در فاصله ۱۵ کیلومتری آن واقع شده است. در این جزیره سنگی به ارتفاع ۲۰ متر که حدود مساحت ۲۰۰ متر آب دور آن گرفته است قرار دارد.این منطقه به این علت جیمز باند نام گرفته که یک بار راجر مور هنرپیشه آمریکایی در دهه ۱۹۶۰ در این جزیره در فیلمی از سری فیلم های ۰۰۷ بازی کرد. در قلب این جزیره غار زیبایی وجود دارد و بازدیدکنندگان آن با سوار شدن بر کایاک ها (قایق های بادی ) لحظات خوشی را سپری میکنند. همچنین با گشت و گذار اطراف این جزیره صدها جزیره کوچک و بزرگ را خواهید دید.

مناطق دیدنی تایلند

فانتاسی شو
در ساحل کامالا از بهترین دیدنی های تایلند و بزرگترین نمایشی است که در این جزیره برگزار می شود.نمایش طناب و بند بازی، اجراهای گروهی با فیل ها و سایر حیوانات و همچنین اجرای نمایش های داستانی، آمیزه ای از سنت و خیال که برای شما شبی یاد ماندنی را رقم خواهد زد.فانتاسی شو از بهترین تفریحات پوکت به شمار می رود که جذاب و دیدنی، فوق العاده تاثیر گذار و مفرح می باشد. و یکی از بزرگ ترین نمایش هایی است که در آسیا برگزار می شود و بازی ها و سرگرمی های متنوع و فروشگاه های متعدد، کاخ فیل ها، حیات وحش دیدنی، و رستوران ها و دکه های فست فود در این مکان یافت می شود. که با وجود ساختمان ها و معماری بی نظیر آن، فروشنده های حرفه ای، و فیل های سیرک فرز و زرنگ، یکی از بهترین های تایلند می باشد.و بزرگترین پارک فرهنگی به شمار می رود.در این منطقه روستایی فروشگاه های بسیار متنوع وجود دارد که تی شرت، لباس شنا و جواهرات را به فروش می رسانند. و بازی های کارناوال فیل سواری و رستوران های بسیاری در آنجا وجود دارد. در این نماشگاه همه چیز برای تفریح و سرگرمی و غذاهای لذیذ تایلندی برای شما مهیاست. بهتر است حتی یک ثانیه از این تفریحات را از دست ندهید! برای راحتی میهمانان و گردشگران در هر نقطه از این منطقه تاکسی سرویس ها و خدمه مهربان منتظر خدمت رسانی می باشند. در فانتاسی شو پوکت علاوه بر رستوران، کاخ فیل ها، تاتر جادوئی و کاخ صدساله، معبد آنگکور نیز بسیار زیبا و تاثیرگذار می باشد.
در سالن رستوران گلدن کیناره، ۴۰۰۰ صندلی برای میهمانان وجود دارد و بنابراین شما برای یافتن جای نشستن به دردسر نمی افتید. ۲ تا از بوفه ها در این رستوران ترکیبی از غذاهای بین المللی و تایلندی را سرو می کنند در حالی که منوی غذای آن را بروی میز ورودی خواهید یافت. قبل از غذا فنجان قهوه و پس از آن دسری خوشمزه برای شما سرو می شود. قبل از شروع نمایش که از بهترین دیدنی های پوکت می باشد، شما دائما در حال تفریح و سرگرمی هستید که متوجه گذر زمان نمی شوید. همچنین در کنار ساحل بازی های مختلفی برای سرگرم نمودن کودکان فراهم آمده است. از فروشگاه های این منطقه سوغاتی و یادگاری های جالبی را می توان تهیه نمود. از نمایشگاه لباس و عکس سنتی تایلند نیز دیدن کنید.
قبل از ورود وسایل شما بازرسی می شود و سپس به سالنی بزرگ با بازیگران و بچه فیل ها و ببرهای زیبا راهنمایی می شوید. و در صورت تمایل از شما عکس گرفته می شود و البته هزینه آن باید پرداخت شود. سالن تاتر راس ساعت ۲۰٫۳۰ باز می شود و نیروهای امنیتی ، تماشاگران را به طرف صندلی هایشان هدایت می کنند. مهم ترین مسئله شور و هیجان بسیار زیاد این تاتر جذاب می باشد که پیر و جوان را متحیر می سازد. این سالن هر روزه به جز پنج شنبه ها از ساعت ۱۷٫۰۰ الی ۲۳٫۳۰ باز می باشد. درها راس ساعت ۲۱٫۰۰ بسته می شود. صحنه تاتر بزرگ و بسیار مهیج می باشد.فضای سالن با دودو و نور و رقص سنتی تایلند شما را شگفت زده می کند. علاوه بر فیل ها در این نمایش از بز، خروس و گاو وحشی و پرندگان نیز استفاده می شود.

مناطق دیدنی تایلند

مجسمه بودای اعظم پوکت
مجسمه بسیار بزرگ بودای اعظم در حالت نشسته که کاملا به رنگ سفید ساخته شده است،یکی از مجسمه های خیره کننده در شهر پوکت است.این مجسمه بالای تپه ناکرد قرار دارد و تقریبا از همه جای جزیره به خوبی دیده می شود.این مجسمه حدود ۴۵ متر ارتفاع دارد و بزرگ ترین مجسمه بودا در تایلند است.محل این مجسمه در جایی بین خلیج چالونگ و دریای آندامان و کاتا قرار دارد.

مناطق دیدنی تایلند

جاذبه های گردشگری ساموئی

جـــزیره ی ســامـویی با مساحت ۷/۲۲۸ کیلومتر مربع ،در هفتصد کیلومتری جنوب بانکوک و در استان سوراتانی در خلیج تایلند ،واقع شده است.سامویی، پس از جزایر پوکت و چانگ ،سومین جزیره ی بزرگ تایلند ،و از جزایر زیبای جهان است.این جزیره ،از نظر منابع طبیعی ،غنی و پر از سواحل شنی سفید، تپه های مرجانی و درختان نارگیل است.سامویی را بیش از شصت جزیره ی دیگر احاطه کرده اند که بعضی از آنها بسیار کوچک و برخی دیگر نظیر جزیره تائو، بزرگ هستند.قسمت مرکزی این جزیره ،جنگلی کوهستانی و غیر مسکونی است.در این جزیره نیز مانند جزیره ی پوکت ،بخشی به عنوان شهر جزیره شناخته می شود که نام آن ناتون است.بانک ها،دفاتر پستی،رستوران ها و …در این بخش واقع اند،البته محل خدمات تبدیل ارز و دستگاه های خودپرداز در سراسر جزیره وجود دارند.ساحل ناتون،مرکز اصلی و توقفگاه کشتی ها و قایق هایی است که میان سرزمین اصلی و جزیره ،در رفت و آمدند.در جزیره سامویی نیز مانند دیگر نقاط جنوب تایلند،بیشتر ماه های سال ،بارانی هستند و فقط دو فصل گرم دارد.سامویی ،قدمتی حدود ۱۵۰۰ سال دارد و ابتدا در حدود پانزده قرن پیش،ماهی گیران شبه جزیره ی مالایا و جنوب چین به این جزیره آمدند.تجارت ماهی و نارگیل ،مهم ترین منبع درآمد مردمان این جزیره بوده است.اما امروزه،جاذبه های جهان گردی،علاقه مندان بسیاری را از سراسر جهان به این جزیره ی زیبا می کشاند.برای رفتن از بانکوک به سامویی، راه های مختلفی وجود دارد که راه زمینی –دریایی آن،از همه لذت بخش تر است.در این سفر از شهر سوراتانی با کشتی در مدت تقریبا دو ساعت و طی۳۵ کیلومتر،به این جزیره می رسید و درطول راه می توانید از تماشای این جزیره و جزایر اطراف آن و همچنین تکه کوه های پوشیده از درخت که درون خلیج تایلند واقع اند،لذت ببرید. بین جزیره سامویی و بنادر مختلف تایلند،قایق ها در رفت و آمد هستند و فرودگاه جزیره نیز فعال است.مانند بقیه ی نقاط جهان گرد پذیر تایلند، در این جزیره نیز به همه امکانات دسترسی خواهید داشت.فروشگاه های بزرگ ،رستوران های متنوع،جت اسکی،موتور سیکلت های کوچک برای اجاره و… در این وجود دارد و همانند جزیره ی پوکت ،سواحل گوناگونی دارد که مهم ترین آنها ساحل چوینگ و لامای است که هر کدام ،جاذبه های گردشگری بسیار دارند.ساحل چوینگ در شمال شرقی جزیره ،شلوغ ترین و جهان گردی ترین منطقه ی این جزیره است.ساحل لامای در شرق جزیره و جنوب ساحل چونییگ واقع شده،ساحلی کوچک تر ،تمیزتر و خلوت تر از چوینگ است.آب این ساحل ،بسیار تمیز و برای شنا کردن ،عالی است.سواحل دیگر سامویی، عبارتند از ساحل مانام در شمال جزیره،ساحل بوفوت در شمال که نقطه ی شروع تورهای غواصی است،ساحل چوئنگ مون در شمال شرقی جزیره و ساحل بودای بزرگ در شمال شرقی جزیره که علاوه بر داشتن چشم اندازهای زیبا،محل مناسبی برای شنا کردن است.ساموئی حدوداً ۵۰۰۰۰ نفر جمعیت دارد که آن را مکان شلوغی کرده است ولی هنوز هم جای آرام و سواحل خلوت در آنجا وجود دارد. از سال ۱۹۸۰ به بعد کارخانه نارگیل گیری که بزرگترین منبع در آمد جزیره است ، رونق یافت. بر عکس جزیره پوکت ، سواحل اصلی و شلوغ سامویی در قسمت شرقی جزیره واقع است.

باغ پروانه ها :

یکی از بهترین باغ های دنیا که به منظور نگهداری و پرورش گونه های مختلفی از پروانه های مناطق استوایی ، حشره های دیگر و نیز انواع آبزیان ساخته شده بـاغ پـروانـه هــا و دنیای حشرات پوکت است که در ۳ کیلومتری از قلب شهر پوکت ،در گوشه جنوب شرقی جزیره بر روی یک سراشیبی ملایم، جنگلی با گلهای عجیب و روشن واقع گردیده است و در معرض دید علاقه مندان و گردشگران قرار گرفته است.برفراز این گلها صدها پروانه در حال پرواز هستند و منظره ای جادویی پدید آورند. آنجا حشرات دیگر و همینطور کندوهای عسل نیز وجود دارد. حشرات ، بیش از ۸۰ درصد انواع مختلف حیوانات را تشکیل می دهند و پیدایش حیات آن ها قبل از پیدایش انسان و از ۴۰۰ میلیون سال قبل بوده است.باغ پروانه های سامویی، یک مسیر پر پیچ و خم است که توسط لانه های متنوع پروانه ها احاطه شده است. این باغ برای علاقه مندان به پروانه محل بسیار مناسبی برای گردش است.
بخش باغ پروانه ها شبیه باغی بزرگ با فضای باز است ولی در واقع به وسیله توری بسته شده است،که به پروانه ها این اجازه را می دهد تا به صورت آزادانه پرواز کنند اما هرگز از فضای تعیین شده خارج نشوند. کارکنان با گذاشتن غذای مورد علاقه پروانه ها مثل موز و گلهای قرمز باعث دوری آنها از توری ها میشوند.همچنین این باغ مکان مناسبی برای فراگیری آن است که پروانه های ماده در کجاها تخم گذاری میکنندمثل:گل پنبه قرمز،تاک مرجانی و گل همیشه بهار.همچنین در گوشه کنار باغ پروانه ها شما می توانید گیاهان عجیبی که بومی محلی نیستند را نیز بیابید.در این باغ می توان ۵۲۰ گونه از پروانه های تایلند را مشاهده کرد و با مراحل مختلف زندگی آنها آشنا شد.

مناطق دیدنی تایلند

نمایش میمون ها :
این نمایش ها در سالن نمایشی رو باز در خیابان اصلی پشت ساحل بوفوت Bophut اجرا می شود.
تئاتر میمون ها نیز تفریح جالبی است. میمون ها در صنعت نارگیل سامویی نقش بسزایی دارند زیرا در جمع آوری نارگیل ها به کشاورزان کمک می کنند. در تئاتر میمون ها این استعداد میمون ها به نمایش در می آید. سعی کنید حتما در ردیف های جلویی صندلی رزرو کنید. این تئاتر در نزدیکی ساحل چی وانگ و مجاورت میانجاده ی Bo Phut واقع شده است. زمان این نمایش های ساعت ۱۰:۳۰ صبح و ۲ و ۴ بعدازظهر است.
تا مدتی پیش، فروش نارگیل مهم ترین منبع درآمد مردم سامویی بود. آنها برای چیدن نارگیل از میمون ها استفاده می کردند. درواقع این میمون ها برای چیدن نارگیل های رسیده تعلیم می دیدند و روزانه می توانستند تا هشتصد نارگیل بچینند. حالا هم مکان های زیادی در سامویی هست که در آنها می توان میمون ها را موقع نارگیل چیدن دید. اما در تئاتر میمون ها، علاوه بر نارگیل چیدن می توان میمون ها را در حال دوچرخه سواری، ریاضی حل کردن، ساز زدن و شنا نیز دید.

مناطق دیدنی تایلند

باغات جادویی :

Namuang waterfall باغ سحر آمیز که آن را با نام های باغ سحر آمیز بودا و نیز باغ بودا می شناسند در ساحل لامای جزیره سامویی و در میان تپه های آن قرار گرفته است. برای دسترسی به این باغ حیرت انگیز دو مسیر وجود دارد. یکی مسیری است هموار با کف بتونی و دیگری مسیری است ناهموارکه از میان جنگل ها و رودخانه ها و کوه ها می گذرد. گردشگران به دلیل جذابیت های خاصی که مسیر دوم دارد ترجیح می دهند که از این مسیر به سوی باغ بروند ، چرا که به خوبی می دانند طبیعت بکری که این مسیر به همراه چشم اندازهای خیره کننده آن دارد ، برای ایشان تجربه بسیار لذت بخشی را از این سفر به ارمغان خواهد آورد. در قسمتی از مسیر ، گردشگران می توانند در مرتفع ترین قسمت جزیره قرار گرفته و از آن جا تمامی نواحی اطراف و نماهای دور دست تر را نظاره گر باشند که به طور مسلم بسیار هیجان انگیز خواهد بود.در این باغ ، علاوه بر طبیعت تماشایی و زیبایی که دارد چندین مجسمه سیمانی ، معبد و آبشار مشاهده می شود که بصورت نمادین از آیینهای مختلف تایلند سخن می گوید که هرکدام ازین پیکره ها در حال انجام کاری هستند . مجسمه های زیبایی که در این باغ وجود دارد توسط یکی از بومیان جزیره ساخته شده است. نیم تانگ سونگ در سال ۱۹۷۶ میلادی و زمانی که ۷۷ سال داشت کار خود را برای ساخت این مکان در کنار یک آبشار کوچک آغاز کرد که در حال حاضر یکی از بهترین دیدنی های تایلند و بهترین تفرجگاه ها و استراحت گاه های ساموئی محسوب می شود. جالب است بدانید که این شخص ، مجسمه خود را نیز ساخته و در گوشه ای از این باغ رویایی قرار داده است. لذت پایانی گردشگران ، پس از عبور از مسیر ناهموار منتهی به این باغ ، با دیدن این مجسمه های خارق العاده افزون تر و تکمیل تر می شود.

مناطق دیدنی تایلند

مزرعه مارها :
این مزرعه در قسمت جنوب غربی جزیره در ناحیه ی Ban Talling Ngam واقع شده است. تنوع مارهای این جزیره زیاد نیست و شانس دیدن آنها در طبیعت بسیار کم است. ولی اینجا محل زندگی شاه کبری های بزرگ می باشد هرچند که اصلا خطرناک نیستند و با اولین مواجهه با شما فرار می کنند. مارهای دیگری نظیر سایر کبری ها و مارهای پیتون در سامویی دیده می شوند هرچند که غیربومی می باشند. دیگری نظیر سایر کبری ها و مارهای پیتون در سامویی دیده می شوند هرچند که غیربومی می باشند.
Samui Snake Farm Cost, Koh Samui
برای تماشای تعداد زیادی از مارها، از جمله برخی از گونه های بسیار سمی به اینجا بیایید. دراینجا کبرای آسیایی و پیتون و بسیاری از مارهای سمی به نمایش گذاشته شده اند. نمایشگاه ها در این مزرعه شامل تعدادی از مارها، عقرب و سایر بی مهره های سمی است. محیط مزرعه مار زیبا است و چیز های متعددی را برای شما برای لذت بردن فراهم آورده است.
نمایش مارها بی شک یکی ازخاص ترین تجربیات سفر به ساموئی است.در این مزرعه صدها هزار مار سمی و غیر سمی زیبا پرورش و حمایت می شود. این مزرعه یک مار کبری معروف هم دارد که بسیاری از گردشگران را جذب می کند. نام مزرعه مارهای ساموئی ۲ بار در کتاب رکورد گینس آورده شده که همین امر سبب شده که بر جذابیت این مکان تفریحی جالب و تماشایی افزوده شود. درازترین هزارپا و بزرگترین عقرب دنیا در این مزرعه نگهداری می شوند که به ترتیب معروف به سلطان هزار پا و ملکه عقرب می باشند.

مناطق دیدنی تایلند

باغ وحش و آکواریوم :
Koh Samui Zoo & Aquarium
آکواریوم یک محیط مناسب برای دیدن موجودات دریایی شگفت انگیز در زیستگاه شبیه سازی شده است. طیف گسترده ای از گونه های ماهی و حیوانات آبزی را در اینجا مشاهده خواهید کرد. بچه های خود را به اینجا بیاورید تا از تماشای این موجودات چند رنگ، مرجان و حیوانات آبزی لذت ببرند. برخی از گونه های دریایی عبارتند از انواع کوسه ها، چند ماهی های دریایی رنگارنگ دیگر. شما قطعا زمان زیادی را در این آکواریوم به کشف مجموعه شگفت انگیزی از حیات دریایی خواهید پرداخت.
دو جاذبه گردشگری در یک مکان،آن هم آکواریوم و باغ وحش که باعث شده علاقه مندان زیادی رو به خود جلب کند. این مکان که تعداد زیادی ماهی هایی که در صخره های مرجانی استوایی زندگی میکنند به همراه ببر و پلنگ های کم یاب و … به همراه یک شوی یک ساعته از نمایش های جالب ببرها، میتواند خاطرات خوب و به یادماندی را برای بازدیدکنندگان به جا بگذارد.

مناطق دیدنی تایلند

LAMAI BEACH (ساحل لامای)
ساحل لامای در قسمت جنوبی شرقی جزیره واقع شده و با ۶ کیلومتر مساحت دومین ساحل بزرگ شلوغ و پر رفت و آمد جزیره به حساب می آید وجزایر دیگر آن را احاطه کرده اند و در جنوب چاونگ واقع است و همچنین دارای رستورانهای دریایی، رستوران های محلی و فست فود نیز می باشد.از نظر تاریخی اقامت در این ساحل احتیاج به بودجه بیشتری دارد ولی با افتتاح چندین هتل جدید این قسمت از جزیره نیز تنوع بسیار بالایی از لحاظ حق انتخاب مکان سکونت با بودجه های مختلف پیدا کرده است.زندگی شبانه نیز در این قسمت متنوع بوده و گاهاً شلوغ همچون چاونگ می باشد.در بعضی قسمتهای جزیره ،‌ صخره ها و مناطق ناهمواری وجود دارد و محدوده ای برای شنا که آب آن از چاونگ عمیق تر است . در لامایی جنوبی دو صخره بزرگ به نام پدربزرگ و مادر بزرگ است. در این شهر اجناس ، کمی ارزانتر از چاونگ ، است.

مناطق دیدنی تایلند

Full Moon Party

داستان اصلی FullMoon Paty :
ماهیگیران تایلند در شبی که ماه کامل است دور هم جمع می شدند که در سایه ماه کامل بتوانند ماهیهای بزرگتر و بیشتری صید کنند ودر این شب آنها کوسه بسیار بزرگی صید کردند و همان شب تولد یکی از مسافران هتل Paradise Bungalow در ساحل HaadRin نیز بود که این مهمانی از اینجا آغاز شد.

Fullmoom Party یک مهمانه شبانه از ابتدای شب تا طلوع آفتاب در ساحل هترین در جزیره پانگان که هر ماهه در شبی که ماه کامل است برقرار می باشد. اولین فول مون پارتی در سال ۱۹۸۵ و به صورت کاملاً بداهه برای تشکر از ۲۰ مسافر در باری چوبی که نزدیک ساحل بود انجام شدو این واقعه طولی نکشید که در دنیا معروف ومشهور شد به مهمانی ماه کامل و اکنون جمعیت بالغ بر ۲۰ تا ۳۰ هزار نفر هر ماه برای پیوستن به ای مهمانی در ساحل HaadRin دراین جزیره جمع می شوند.در سال های اخیر آتش بازی به طرق مختلف نیز به این مهمانی اضافه شده است وجزوی جدا نشدنی از مهمانی گشته است.

مناطق دیدنی تایلند

 

همچنین دیدن مطلب زیر پیشنهاد می شود :

بهترین زمان برای سفر به کشور تایلند چه موقع است؟

2 دیدگاه در “آشنایی با کشور تایلند و مناطق دیدنی و گردشگری آن

  1. سوله سبک گفت:

    هزینه رپورتاژ آگهی توی سایت شما چنده؟

نظرات